وقتی انسان به تاریخ نظر می کند، می یابد که موفقیت مستکبران و ظالمان در
طول تاریخ مرهون عده ای است که در جبهه مقابل به جبهه خود خیانت کرده و
خبیثانه به نفع دشمن فعالیت کرده اند،
تاریخ جبهه حق سرتاسر پر است از خیانت خودی ها، و صفحه روزگار سیاه است
از لجن کاری مرعوبین داخلی به نفع دشمن، اگر نبود خباثت ها و خیانت های
عده ای خود فروخته هیچ گاه خاتم الانبیاء (ص) در جنگی تنها نمی ماند، اگر نبود
دنیا طلبی عده ای به ظاهر مسلمان، هیچ وقت شخصیتی چون امیر المؤمنین
خانه نشین نمی شد، آری نقل خباثت ها و عداوت های دشمن نیست، نقل دین
فروشی است، نقل وطن فروشی است، دین فروشی یعنی به خاطر حفظ موقعیت
چند روزه خود، چشم بر اعتقادات و آرمان های خود ببندی و مهره های بازی را طوری
دیگر بچینی، وطن فروشی یعنی چشم بر توده مستضعف ببندی و با دقت منافع
خود را رصد کنی.
"یتیم خانه ایران" اثری نیست برای تقویت خوی استکبار ستیزی در نهان جوانان این
مرز وبوم، زیرا اگر چه این فیلم این مهمّ را هم در بر دارد، اما رسالت او ایجاد
سوال هایی است در ذهن جوانان امروزی،
"یتیم خانه ایران" نقل دشمنی دشمنان نیست، این که انگلیس خبیث بر سر پدران
و مادران ما چه آورده است بسیار مهم است، اما مهم تر از آن نفوذی های داخلی
هستند که وطن را تبدیل کردند به جولانگاهی برای اجنبی ها، کشت و کشتار
انگلیسی ها چیز عجیبی نیست، اقتضای طبیعت و خوی آنهاست، آن چه که عجیب
است این است که چرا پدر بزرگ های ما آن فاجعه را از چشم روس ها می بینند؟!
چرا در تاریخ ما این قتل عام ثبت نشده و چرا در کتاب های ما این قطعه از تاریخ به
نسل های بعدی منتقل نشده است؟! ابوالقاسم طالبی با خلق اثری فاخر و بسیار
به یاد ماندنی، ورقی خونین از تاریخ میهن را بیرون کشید و در مقابل دید جهانیان به
نمایش گذاشت، اما این تنها هدف او نبوده است،
طالبی با ضمیمه کردن چاشنی "زیرکی"، به "تدبیر" و "تعهد " با خلق این اثر
سوال هایی را در ذهن جوان امروزی پدید آورده است که مطالبه جواب های آن
سؤالات پَر خیلی ها را خواهد گرفت.
در پایان به نوبه خود از زحمات و فعالیت های ستودنی کارگردان این فیلم تشکر کرده و
از خداوند متعال می خواهم هیچ گاه دست طالبی را از تمسک به دامان مادر سادات جدا نگرداند.